donderdag 20 februari 2014

SPIEGELEI PLANT

Plantennamen


Officiële plantennamen zijn soms pas na een tijdje  oefenen fatsoenlijk uit te spreken. Het is het proberen waard, want je kunt met Latijnse namen flink scoren. Je zegt bijvoorbeeld in een kamer vol visite, 'mijn Clerodendrum trichotomum bloeide dit jaar toch zo prachtig' wedden dat iedereen dan, onder de indruk, zijn mond houdt? Minder indruk maak je als je zegt 'mijn pindakaasboom of kansenboom bloeide dit jaar zo prachtig', terwijl je toch hetzelfde heb gezegd. Veel planten hebben we een Nederlandse naam geven. Dit mooie exemplaar heet Romneya coulteri en de Nederlandse naam spiegelei is, volgens mij, fantastisch gevonden. Veel leuker dan zijn andere naam Californische boompapaver. De vaste plant is familie van de papaver en je moet veel geluk hebben als hij het in jouw tuin wil toen. Dat is wel gelukt in 'Een Dijk van een Tuin' waar deze plant, met zijn witte bloemen van wel twaalf cm doorsnee, zelfs woekert. De tuin is in de zomermaanden op bepaalde dagen te bezoeken kijk op www.eendijkvaneentuin.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie,
Na moderatie door mij wordt hij op mijn blog geplaatst.
Loes Langendijk