vrijdag 28 maart 2014

BIJZONDERE KLIMMER

Schizophragma hydrangeoides 'Moonlight'


Volgers van dit blog zullen vast wel ontdekt hebben dat ik een fetisch heb voor plantennamen. En op de naam van de klimmer Schizophragma hydrangeoides 'Moonlight' kan ik me flink uitleven. De klimmer bloeit volgens de boeken in juni met witte bloemen en hij kan in de zon en in de schaduw staan. Aan de soortaanduiding hydrangeoides kun je zien dat de klimmer familie is van de hortensia (Hydrangea) en soms wordt hij daarom pluim-klimhortensia genoemd. De geslachtsnaam van de plant lijkt op het woord schizofreen en dat zou ik er bijna van worden, want hij vertikt het bij mij al acht jaar om te gaan bloeien. De klimmer hecht zich met wortels aan de muur. Hecht de plant zich op het houtwerk van het kozijn dan kun je hem daar beter weghalen. Wil je ook de klimmer planten en laten zien dat je beter kunt tuinieren dan ik door hem in bloei te krijgen? Ga je gang bij www.esveld.nl, want daar kun je hem kopen. Daar hebben ze ook nog een variant die roze bloeit. 

1 opmerking:

  1. paar jaar geleden gekocht, groeide prima en bloeide na twee jaar. (mooiere bloemen en mooier blad dan gewone hydrangea.)2 jaar geleden was hij plotseling dood. Voorjaarsvorst?? Nieuwe gekocht, maar deze doet het nauwelijks; zit totaal geen groei in. gelezen dat hij een jaar nodig heeft om te "settelen". Maar nu in het voorjaar blijft het een armetierig klimmertje. Geen idee wat de oorzaak is, vind er ook geen info over op internet.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je voor je reactie,
Na moderatie door mij wordt hij op mijn blog geplaatst.
Loes Langendijk