zaterdag 8 maart 2014

HORTENSIA

Hydrangea macrophylla

De meest gestelde vraag bij RTVNH gaat over de hortensia. Wanneer moet je hem snoeien? Hoe komt het dat de roze bloemen blauw worden en wanneer snoei ik mijn klimhortensia? Gelukkig dat deze vragen steeds terugkomen anders had ik geen werk meer. Een paar jaar geleden kocht ik deze hortensia's (Hydrangea macrophylla) als kamerplant. In de zomer verkleurden de blauwe bloemen naar een soort oudroze. Toen ze veel te groot werden, heb ik ze in de volle grond geplant. Nu zijn ze ongeveer 150 cm hoog en de bloemen zijn bijna allemaal blauw. Dat komt door de vrij zure grond die we hier hebben en spul dat ik door het gietwater meng. Vorige week heb ik de uitgebloeide bloemen met een zo kort mogelijk steeltje afgeknipt. Die bloemen waren bruin en er was geen lol meer aan te beleven. Ook heb ik een stuk of drie oudste takken, die toevallig ook in de weg zaten, helemaal tot aan de grond afgeknipt. Verder doe ik niks. Wordt er echter een fikse nachtvorst voorspeld dan kom ik in actie. Ik leg dan een oude lap of wat kranten over de struik en zet ze vast met knijpers. Dit om te voorkomen dat de bloemknoppen, die je bijna niet ziet zitten maar die er wel zijn, bevriezen. Verder geef ik de struik nu mest en nu en in augustus speciale Hortensia Blauw. Hortensia Blauw los ik op in het gietwater. Volgens mij is dat spul een tikkie milieuonvriendelijk. Maar die oudroze bloemen doen me aan wit ondergoed denken waarbij per ongeluk een rode sok is meegewassen. Die kleur is zo erg, dat ik even niet denk aan het smelten van de poolkap of gaten in de ozonlaag. Ik weet dat is heel egoïstisch, maar soms moet je een keuze maken. Kijk voor een snoeifilmpje op www.youtube.com/watch?v=bIOpgBfuuco 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie,
Na moderatie door mij wordt hij op mijn blog geplaatst.
Loes Langendijk