maandag 6 juli 2015

ONBEKEND

Argyrocytisus battandieri (syn.: Cytisus battandieri)


De naam van deze struik is een hele mond vol en hij heet in het Nederlands Afrikaanse brem. Ik zag hem in de Jordaan, in de buurt van de Egelantiersstraat,  tegen de gevel staan en had hem nog nooit gezien. Gelukkig heb ik Daan Smit, oud hortulanus van de VU,  die ik dan heel brutaal lastig val. Binnen een minuut heb ik dan antwoord, want hij weet gewoon alles over planten. Deze heester komt uit Marokko, Algiers en TunesiĆ« en hier in de binnenstad doet hij het prima. Het zilverachtige, grijze blad is erg mooi en de bloempluimpjes zijn heel apart en schijnen naar naar ananas te geuren. Ik heb niet aan de bloemen geroken, dus ik moet nog even terug om te checken of het waar is. De heester is te koop bij www.esveld.nl







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie,
Na moderatie door mij wordt hij op mijn blog geplaatst.
Loes Langendijk