vrijdag 14 augustus 2015

HOERA VOOR DE HORTENSIA

Florian Seyd
Hortensia (Hydrangea)
Gisteren was er een persbijeenkomst bij een hortensiakweker in Rijsenhout. Dit plaatsje ligt bij Aalsmeer en het was goed dat ik eerst even op de kaart had gekeken, want ik dacht dat Rijsenhout bij Boskoop lag... Na deze geografische dwaling zijn collega Marieke en ik toch nog op tijd op de plaats van bestemming aangekomen. Ik heb die middag veel geleerd. De hortensia's worden in Rijsenhout niet om de planten, maar om de snijbloemen gekweekt. Ik was in de veronderstelling dat de hortensia's, net als bloembollen, buiten op rijen zouden staan, maar niets is minder waar. Ze staan namelijk allemaal in kassen. Het was een overweldigend gezicht al die hortensia's met lange bloemstelen en allemaal gerangschikt op kleur. De kweker vertelde hoe en wanneer de bloemen geplukt worden. Een hele klus die zeer zorgvuldig gebeurt. Op mijn foto kun je links een bloem zien waarbij het 'knopje' in het midden nog dicht zit. Rechts zie je een al wat verkleurde bloem waarbij deze bloemknopjes openstaan. Dit is het moment om de bloemen, als je ze thuis wilt plukken, kunt snijden. Gebruik snijbloemenvoedsel dan kun je de hortensia's ook in de vaas laten drogen. Vul dan het water in de vaas niet meer bij. 
Er was ook een workshop bloemschikken onder leiding van meesterbinder Florian Seyd. Uitgebreid demonstreerde hij wat je allemaal met de bloemen kunt doen. Erg leuk is een hortensiakrans. Ik heb zelf een uitbundige bos gemaakt gemengd met prachtriet (Miscanthus), pimpernel (Sanguisorba) en karmozijnbes (Phytolacca).  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie,
Na moderatie door mij wordt hij op mijn blog geplaatst.
Loes Langendijk