zondag 15 november 2015

RIJK?

Saffraan krokus
Aan het eind van een uitje met Gardentours kregen de deelnemers van deze reis naar Praag een bollenpakket. Hierin zaten verschillende voorjaarsbloeiende bollen zoals iris en cyclamen. Ook zat er een zakje met saffraan krokussen (Crocus sativus) in. In september heb ik alle bollen geplant behalve de saffraan krokus. Ik wist niks van dat bolgewas en ik wilde eerst uitgebreid over de eigenschappen van deze bijzondere bol lezen. Toen kwam er een verbouwing tussendoor en eerlijk gezegd, kwam ik het zakje bollen na alle bouwactiviteiten pas weer tegen. Ik heb ze in een pot geplant zonder er eerst de boeken op na te slaan. Tot mijn verbazing bloeide de eerste bloem al op vrijdag 13 november. Ze bloeien in het najaar en niet in het voorjaar. Ook vond ik bij de informatie dat je de bloem moest afknippen om de kostbare saffraan draadjes te oogsten. Dat heb ik gedaan. De bloem bloeit trouwens toch maar acht dagen. Saffraan draadjes schijnen duur te zijn. Helaas is niet alle info over saffraan is eenduidig. Op de ene site moest ik de draadjes in de oven drogen. Een andere opperde dat je ze gewoon op een stukje papier moet drogen. Als ze droog zijn (en wanneer weet je dat? Want dat is niet te zien), moeten ze één maand luchtdicht en in het donker worden bewaard. Daarna schijnt de heerlijke lucht je tegemoet te komen. Ik kan niet wachten...O ja, ik heb ook even gekeken wat de prijs van saffraan is. Eén kilogram saffraan kost € 8.000,00 dus jullie snappen dat ik voorlopig op rozen zit. Er komen namelijk nog meer bloemen in bloei. Ik heb de pot wel een dagje binnen gezet, want deze krokus houdt niet van erg nat staan en het regent vandaag flink. Ik wil natuurlijk geen enkel risico lopen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie,
Na moderatie door mij wordt hij op mijn blog geplaatst.
Loes Langendijk